Hvis du har mindre børn, har du sikkert oplevet det: Du giver dem en iPad (for det gør man jo en gang imellem) med en sød Gurli Gris-video på YouTube. Der går ikke mange minutter, før den søde og børnevenlige video er udskiftet med videoer, der skaber flere mareridt, end de skaber glade børn. Pludselig er Gurli Gris i gang med at stikke en kanyle i en dinosaur eller bide hovedet af en baby, men titlen er stadig Peppa Pig having fun, og videoen ligger som børneindhold.
YouTube er drevet af en algoritme, der hele tiden foreslår lignende videoer, men denne algoritme har altså haft gevaldig svært ved at skelne mellem ”rigtige” børnevideoer og de lidt mere obskure af slagsen.
I takt med at det er blevet muligt at tjene penge på videoer på YouTube, er der mange, der gør meget for at få visninger, og det er ikke nogen stor hemmelighed, at der ligger rigtig mange millioner afspilninger i indhold til børn. Især når videoer bliver autospillet eller foreslået for børnene, der ikke aner uråd. Derfor er der også kommet flere og flere tvivlsomme videoer, hvor nogen gør det for sjov, mens andre gør det med fuld overlæg for at få nogle afspilninger.
Problem, der kan ramme økonomisk
Samtidig med at der konstant kommer flere og flere videoer på tjenesten, er det ofte blevet sværere at finde frem til det, man rent faktisk søger. Selvom der er mange, der er glade for at tjene penge på videoerne, så er YouTube stadig drevet af brugerne, og hvis de er utilfredse, står verdens største videotjeneste med et problem.
Derfor har de nu taget konsekvensen af den stigende tendens med videoer, der er lavet som jokes eller lignende. YouTube er drevet af reklamer, og hvis det bliver sværere at styre, hvor reklamerne rent faktisk skal vises, og hvis de vises uhensigtsmæssige steder, er der pludselig mindre interessant for annoncører at bruge platformen. Det bliver derfor lynhurtigt et problem for Google og YouTube af økonomiske årsager – og ikke bare, fordi ikke synes børnene skal se noget, der måske ikke er egnet.
Google strammer grebet
I fremtiden vil der blive lavet nogle ændringer fra Googles side. Det betyder blandt andet, at kontrollen med indholdet bliver strengere. Indhold, der betegnes som værende skadeligt, vil fremover få meget sværere ved at få visninger og dermed tjene penge. Hvis de finder ud af, at indholdet ikke er børnevenligt men ”skadeligt”, så vil de ikke modtage penge. De kommer også til at bruge en række såkaldte Trusted Flaggers i højere grad, så hvis ting bliver flagged som upassende, vil de enten blive fjernet helt eller blive fjernet fra den givne kategori.
Der er ingen tvivl om, at der er tale om et kæmpe arbejde for Google, hvis der skal ryddes godt op i de millioner og atter millioner af videoer, der er online.