Google har den seneste tid testet mange forskellige visuelle muligheder af i forhold til deres søgeresultater. Google har altid leget meget med opstillingen, men det sidste halvandet års tid, er det som om, at de har arbejdet mere intensivt på det.
Google har umiddelbart gået efter et renere og mere back to basic look. De har blandt andet fjernet author billeder fra Google+ verificerede profilers indhold. Formålet med dette, var sandsynligvis at holde brugerfladen renere og bagtanken har muligvis hele tiden været, at kunne øge brugernes fokus på Adwords annoncerne, som ved at fjerne støj, fremstår tydeligere og mere markante. Herudover fik Google+ ikke den medvind, som Google havde håbet på.
Færre annoncer
Tilbage i februar måned, blev det slået fast, at Google nu helt ville fjerne annoncer i højre side af søgeresultaterne, noget der kom bag på mange da der i mange søgeresultater, var proppet med annoncer i både top, bund og højre side. Google vil gerne tjene penge på annoncering, men de tjener kun penge, når der klikkes på en annonce. Om der er 12 eller 3 annoncer, gør derfor i realiteten ikke den store forskel for dem indtjeningsmæssigt, faktisk, vil de sandsynligvis kunne tjene mere, da der nu er færre tilgængelige pladser at købe sig ind på. Et fald i udbud og en stilstand eller stigning i efterspørgsel, presser priserne op, da mange annoncører hæver deres bud, for stadig at være at finde på forsiden af Google, med den nu mere begrænsede plads.
Og i virkeligheden er dette et ret smart træk fra Googles side af. Søgeresultaterne står nemlig frem som mere neutrale og pålidelige og minder i virkeligheden langt mere om de gamle Google dage og Google blev jo som bekendt netop kendt for deres minimalistiske design, foruden deres algoritmer, der for alvor definerede søgemaskinernes komme.
Grønne annoncer
Vi har set dem før, og nu er de der igen, Google leger kontinuerligt med farvesammensætningerne på deres annoncer, og de seneste tests der har kørt ca. en måneds tid, som også kan ses i de danske resultater, er de grønne annoncer. Udover at annoncerne bærer det lille annonceikon, minder de til forveksling om de organiske resultater og hvis man ikke tænkere videre over det, kunne man sagtens forestille sig, at mange igen ikke er helt klar over, at de klikker på de betalte resultater frem for de organiske.

Følgende screenshot er taget i dag d. 9 maj.
Det enkle design bliver sandsynligvis den nye standard
Efter at have observeret disse mange ændringer i et godt stykke tid, begynder jeg at føle mig ret sikker på, at Google kommer til at fortsætte med søgeresultaterne som de ser ud lige nu, færre og mere mere diskrete annoncer. Et mere rent og klinisk udseende på søgeresultatsiderne og større fokus på at få deres eget indhold fyldt ud i højre siden af søgeresultaterne, hvor annoncerne før var at finde. Google har haft hård modvind, i forhold til brugen af deres egne tjenester i søgeresultaterne, især i forhold til EU. Ved at få hele Google oplevelsen til at fremstå mindre ”spammy” og mere rent, vil færre brokke sig over Google og deres dominans og på sigt, kan det principielt set føre til mindre opmærksomhed fra blandt andet myndighederne.