Minder til forveksling om AMP
Du har helt sikkert hørt om mobilformatet AMP (Accellerede Mobile Sider), der så dagens lys for et par år siden. Mange har valgt at implementere AMP, mens mange andre har ladet det ligge.
AMP er en stærkt forsimplet mobilversionering af dit indhold. AMP loader langt hurtigere, fordi det for det første, bliver cachet direkte hos Google og brugeren dermed aldrig forlader Google. For det andet har AMP en masse begrænsninger og færre eksterne kald.
Udover at AMP imødekommer et mere læsevenligt format på mobil, er initiativet også sat i søen for at sørge for, at de brugere der har en meget langsom Internetforbindelse, kan håndtere og se en side på et website.
Du bliver tvangsampet også selvom du ikke ønsker en AMP-side
Eftersom at ikke alle sider kører med AMP, har Google valgt at tvangsampe sider, som de kan se, ofte bliver forespurgt og besøgt af brugere med langsomme forbindelser.
Dette giver rigtig fin mening, udfordringen er dog bare for mange, at årsagen til at man ikke har migreret til et AMP-format, har været, at udformningen eller oplevelsen af websitet, ikke har kunne transformeres korrekt. Derfor har man valgt, at brugere i stedet skal se den almindelige responsive version for at give dem en bedre oplevelse – trods lidt langsommere loadtider.
Den beslutning er man nu ikke længere selv 100% herre over. Det skal dog med det samme siges, at på nuværende tidspunkt, er de sider der bliver transformeret, ofte sider, der forsøges at blive loadet fra et land på den anden side af kloden eller fra et land der er notorisk kendt ringe Internetmuligheder.
Bliver dit website også tvangsampet?
Det er nemt at finde ud af, om dine sider bliver konverteret om til Web light. I det nye Search Console, er der kommet en indstilling, hvor du kan se eksponeringer og kliks på Web light resultater. For at finde frem til oversigten skal du blot navigere til Effektivitet, Søgelayout og klikke på Weblight-resultater. Hvis den dukker op i listen, er den ikke at finde, og Google har ikke vist dit websted i et web light format.
Bid mærke i at Google både registrerer visninger så vel som klik på resultatet.
Klik herefter på sider, for at identificere hvilken eller hvilke sider der er tale om.
Finder du ud af at flere eller mange af dine sider konverteres om af Google, bør du tjekke hvordan dine sider ser ud i formatet.
Det kan du gøre ved en af følgende metoder:
På mobiltelefon:
Gå til http://googleweblight.com/i?u=websiteurl.dk
På dekstop:
http://googleweblight.com/i?u=websiteurl.dk
Husk at ændre websiteurl.dk til dit websites URL.
Hvis du ikke ønsker at Google transformerer dine sider til Web light formatet, kan du forhindre dem I det, ved at tilføje følgende i head:
“Cache-Control: no-transform”