Du kender det måske nok – Ads Data Hub er navnet, og det er designet til at give marketingfolk en unik indsigt i de kampagner, der serveres på tværs af flere enheder.
Markedsføring i søgemaskinerne er for alvor begyndt at handle om det mobile engagement, og når Google går ”mobile first”, bliver det vigtigere end nogensinde før, at optimere den mobile platform. Kig derfor allerede nu på, om du anvender dynamisk servering, RWD-løsning, AMP eller måske en kombination – for udover, at det rent organisk vil have en indflydelse på dine rankings, vil det på AdWords-delen, på sigt, blive mindst lige så vigtigt.
Oprindeligt var målesystemet udarbejdet til at analysere data fra YouTube kampagner, men er altså nu udvidet til at rapportere om data fra Google Display Netværk og DoubleClick Ad Exchange.
Ads Data Hub i grove træk
Grundlæggende er Ads Data Hub designet til at hjælpe annoncører med at måle værdien af deres kampagner på tværs af enheder, for derigennem af skabe en mere rentabel annoncering med Google AdWords.
Ads Data Hub er et Cloud-baseret system, hvilket indikerer, at den digitale målretning tager yderligere et skridt væk fra det cookie-baserede omdrejningspunkt, samt brugen af Session Id’er til sporing og rapportering. Årsagen er, at brugen af mobil i den grad har overgået brugen af desktop.
Ads Data Hub giver altså et overordnet billede for eksponeringer, der kommer på tværs af enheder, fra annoncering via enten Google Display Netværk, DoubleClick Ad Exchange eller YouTube. Derudover er det muligt for marketingfolk at tilknytte CRM systemer, DMP systemer og andre markedsføringsdatabaser direkte til Ads Data Hub. På den måde kan vi blive endnu klogere på, hvordan kampagnerne påvirker kundernes ”rejse” afledt af bl.a. websitets interne struktur.
Ads Data Hub kører i Googles datalager, BigQuery og markedsføringsfolk vil efter sigende ikke kunne udtrække dataene fra Ads Data Hub. Google siger, at det er af privatlivsmæssige årsager. Annoncører kan dog give tredjeparts analysevirksomheder, som f.eks. comScore, adgang til systemet.
Status for Ads Data Hub
I øjeblikket understøtter Ads Data Hub kun analyse-delen, men Google siger, at de på sigt vil gøre det muligt for annoncører at tage direkte action på den data, Ads Data Hub leverer og dermed være i stand til at købe annoncering, baseret på et større præcisionsgrundlag.