I Maj måned 2017 annoncerede Google, at de søsatte et betaprojekt for AdWords, baseret på AMP. Formålet var at lade annoncører anvende AMP landingssider til deres tekstannoncer. Fordelen ved AMP landingssider er at de loader indholdet lynhurtigt – typisk hurtigere end de bedst optimerede, almindelige landingssider. Hurtigere landingssider leder typisk til flere konverteringer, hvorfor AMP kan være en hjælp til at udforme og kreere gode AdWords annoncer.
Beta-perioden er nu ved at være slut, og det forventes at Google hen over de næste par uger så småt vil rulle denne feature fuldt ud til annoncørerne.
Konfigurering af AMP landingssider med AdWords
AMP må antages at virke generelt godt for underliggende sider, samt sider der udgør den indledende del af customer journey. Problematikken kan opstå, når brugerne rammer de mere konverteringsmålrettede sider, eller sider, der er i direkte forbindelse med sidste led i konverteringen. Det kunne f.eks. være på websites, der har et mere eller mindre komplekst check out flow.
Begrænsningerne har over tid været mange, når det kommer til AMP, men det er som om, at Google har løsnet mere op for det stramme setup og trukket mulighederne for opsætning og sporing ned på et langt mere menneskeligt niveau.
F.eks. kan du til konverteringssporing bruge Googles indbyggede AMP + AdWords tracking i AMP-analytics, som i øvrigt også, via custom configuration, tillader at måle på og spore handlinger for specifikke URLs.
Skal du anvende AMP i dine AdWords kampagner så?
Det brede svar vil nok være nej, men AMP deler virkelig websites op i to blokke: Dem, der af afhængige af et visuelt tungt univers og som har mange konverteringstunge sider. Den anden halvdel er de mere indholdsdrevne websites, hvis konverteringsproces ikke måles i direkte salg, men derimod leads eller andre former for interaktioner. Husk på, at AMP altså endnu sætter en stopper for dine grafiske evner, og stiller strenge krav til dig og dit website generelt.
Inden du begynder at implementere AMP, som et dynamisk sidestykke eller som en 100% integration bør du altid konsultere specialister på området. Vi sidder klar til at hjælpe med råd og vejledning herom, samt med selve implementeringen af AMP naturligvis.