I denne artikel vil jeg komme omkring netop annonceringsformen Universal App og gå i dybden med, hvordan du kan opnå succes med den.
App promovering
Det har længe været muligt at promovere sin App gennem AdWords. Hidtil har annoncøren gjort brug af platforme som Google Displaynetværk (GDN) og YouTube til formålet. Dette er dog ved at være slut nu, da Google medio november begyndte at lukke ned for disse kampagnetyper, og dermed overgår 100% til dedikerede App-kampagner gennem Universal App.
Dermed ikke sagt, at du ikke kan promovere din App via disse platforme – selve annonceringsformatet skal blot omlægges til Universal App.
Universal App, eller UAC, som det også hedder, viser sig da også som et yderst effektivt middel, når det kommer til App-promovering. “Maven”, som er en car sharing service App fra General Motors (GM), skulle ifølge Google og GMs markering manager, Kristen Alexander, være gået over 50% frem i månedlige downloads til Android på blot 3 måneder.
Selv har vi, hos Bondtofte & Co., også oplevet en kæmpe succes med Universal App for bl.a. Ta’Cyklen, hvor vi i foråret kørte en kampagne, der gik mere end 42% over målet. Du kan læse casen her.
Mulighederne og oprettelse af Universal App
Helt grundlæggende kan du, med Universal App-kampagner øge antallet af app-installationer på tværs af Googles platforme.
Lad os antage at jeg skulle promovere Just Eat Appen for iOS-brugere. Her ville jeg, som vist på billedet, vælge iOS, for herefter at finde Appen via søgefeltet:
Nu starten selve annonceoprettelsen for alvor. Med Universal App er der nemlig et væld af muligheder, du kan gøre brug af. F.eks. er der flere muligheder for at tilføje budskaber gennem tekst, uafhængig af hindanden. Disse tekst-budskaber er med til at danne selve rammen for annoncen, sammen med evt. billede og video. Der er mulighed for at tilføje i alt 4 tekstlinjer af maks. 25 tegn. Da disse er uafhængige af hinanden er det vigtigt, at de kan præsenteres hver for sig eller i vilkårlig rækkefølge, og stadig give mening.
Herunder kan du se eksempler på, hvordan App-visningen ser ud, afhængig af den valgte platform:
Search eksempel
Display eksempler
YouTube video eksempel
Best practice for Universal App
Der er som allerede nævnt mange muligheder med Universal App, men helt grundlæggende er der især 3 ting, du skal være opmærksom på, og som kan hjælpe dig til maksimal succes, når det kommer til App promovering.
Kortlæg mål og lav dedikerede kampagner
Det er meget vigtigt, at du klarlægger overfor dit marketing-team, hvad formålet med annonceringen er – der kan sagtens være flere formål med samme App, hvilket bringer os til pointen: Du skal nemlig huske at oprette specifikke kampagner for hver App-bruger, du ønsker at ramme. F.eks. én kampagne til dem, der skal downloade appen og en anden kampagne til dem, der skal interagere med Appens indhold, og dermed allerede har downloadet den – en såkaldt in-App action.
In-App action = konvertering
Hver handling, der foretages i din App, bør tælle som en form for konvertering. Det er derfor vigtigt, at du kortlægger alle disse, og herefter definerer en numerisk værdi for den pågældende handling.
Når du har tilstrækkeligt data for de enkelte handlinger, foretaget i din App, kan Universal App langt bedre finde flere brugere, der med stor sandsynlighed vil foretage samme handling.
Vær kreativ
Det er med Universal App –kampagner, som det er med alle andre: du må ikke stille dig tilfreds med ét budskab. I search ville du altid teste forskellige tekstbaserede budskaber af – i display ville du altid teste forskellige bannerformater og visuelle identiteter af, så når det kommer til App-promovering, bør du naturligvis også teste forskellige kreative ideer af – herunder forskellige billeder, budskaber (tekst,) og videoer.
Det er med andre ord bare med at komme i gang med denne annonceringsform, hvis du har en App, du ønsker at promovere. Husk, at vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du skulle have behov for det. Giv os et ring, eller udfyld vores kontaktformular.