Du har formentlig hørt det: Google smider AdWords og Double Click på pension og søsætter en omfattende re-branding strategi, der har til formål at simplificere deres produkter. De 3 nye hovedområder hedder nu Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager.
Den første nye løsning under det nye Google Ads brand er designet specielt til små virksomheder. Google annoncerede i onsdags lanceringen af de såkaldte “Smart Campaigns”.
Netop enkelhed er også drivkraften bag Smart Campaigns, den nye kampagnetype i Google Ads. Disse smarte kampagner er designet til små og lokale virksomheder, der ikke har dedikeret marketingpersonale og måske ikke engang har en hjemmeside. Men hvordan det – læs med her:
Smart Campaigns vil være en standard kampagnetype for nye annoncører i Google Ads. Kampagnerne er næsten fuldstændig automatiserede, fra annonce- til leveringsoptimering, baseret på det produkt eller den tjeneste, der annonceres for, og det mål annoncøren angiver. Kampagnemålene omfatter telefonopkald, besøg på websitet og anmodninger om rutevejledning.
Lanceringen af “den nemme løsning” appellere til flere små virksomheder, hvilket giver mening for Google og er et område, hvor især Facebook har haft megen succes. Ifølge Googles egne tal forbinder de brugere med nærliggende virksomheder 9 milliarder gange om måneden, herunder er 3 millioner anmodninger om vejvisning.
Smart Campaigns er bygget på AdWords Express-teknologi, og Google siger, at virksomheden fortsat vil udvikle sig på den front.
På samme måde som Universal App-kampagner kan annoncer med Smart Campaigns blive leveret på tværs af Googles kanaler, som brugerne ikke har mulighed for at deaktivere. Målretningsoptimeringen er automatiseret, og Googles maskinelle indlæringsalgoritmer sigter mod at vise annoncer til de rigtige målgrupper ved brug af adfærdsmæssige signaler, placeringer, enheder med mere.
Smart Campaigns er designet til at fungere sammen med Google My Business for både annonceoprettelse, herunder billeder, adresser, men også snart for landingssider. For virksomheder, der ikke har en hjemmeside, opretter og hoster Google automatisk genererede og optimerede destinationssider. Landingssiden matcher annoncen og har en indbygget rapporteringsmodel. Dette er i øjeblikket beta og vil blive rullet ud til Smart Campaigns senere i år.
Smart Campaigns er allerede rullet ud i USA og vil være tilgængelig i alle konti globalt inden årets udgang.