Vi har længe snakket om hastighed og loadtid som en vigtig faktor i forhold til søgemaskineoptimering. Google er vild med hurtige sider, og forfordeler dem foran langsomme sider. Det er de langt fra ene om. Det lader nemlig til at Facebook har skævet lidt til søgemaskinegiganten og tillægger nu hastighed på hjemmesider en stor værdi.
Helt konkret betyder det, at hjemmesider der loader hurtigt på mobile enheder som smartphones og tablets, fremover vil få en direkte fordel. Facebook har nemlig annonceret, at det kommer til at spille en rolle hvor hurtigt ens mobilside loader i forhold til at hvornår og hvordan annoncer vil blive vist.

Som Facebook selv udtrykker det, så vil en hjemmesides hastighed og den forbindelse en bruger sidder med spille en rolle i annoncesystemet. Det er endnu uvist hvad de præcist mener med udtalelsen, men det kunne tyde på, at det kan blive dyrere at annoncere for sider der loader langsomt, da Facebook ser det som et dårligere resultat, ligesom Google gør det.
Ifølge Facebooks egne tal, så lukker omkring 40% af alle brugere ned for et website, hvis det ikke er loadet inden for 3 sekunder, hvilket naturligvis betyder, at et klik på en annonce ikke er meget værd, hvis siden lukkes med det samme igen. På den måde, kan man faktisk sige at Facebook hjælper annoncører med ikke at spilde værdifulde annoncekroner, omvendt hjælper de også deres egne brugere til en bedre oplevelse, som naturligvis er Facebooks eget slutmål.
Ligesom at man kan gøre meget for at gøre sin hjemmeside hurtigere, hvilket du kan læse mere om her, så har Facebook også gjort sit for at hjælpe, ved at implementere prefetching teknologi, der til forveksling minder om Googles AMP (Accellerated Mobile Pages).
Canvas annoncer køres med prefetch
Facebook har blandt andet indført deres canvas annoncer med prefetch teknologi, hvor annoncører kan vise deres annoncer på en langt mere appetitlig facon i Facebooks eget interface, og med lynhurtig loadtid.
Årsagen til at disse kan loades så meget hurtigere er at Facebook har cachet indholdet og har det liggende parat, når en bruger åbner annoncen, annoncen er med andre ord en del af Facebook og eksterne kald behøves derfor ikke. Facebook selv udtaler at de med denne teknologi, forøger loadtid med en faktor 10 i forhold til almindelige mobilannoncer.
Prefetching bliver sandsynligvis muligt i alle mobilannoncer
Nu vil Facebook også komme de annoncører til hjælp, der ikke benytter deres canvas annonceringsmulighed, men i stedet linker over til deres egne mobilsider.
Facebook vil her også loade mobilt indhold på forhånd og kan derfor vise det langt hurtigere, da det er tilgængeligt på deres egne servere, hvor brugerne i forvejen opererer. Ifølge Facebook, vil load tiden sænkes med 29%, hvilket giver en langt bedre oplevelse, der er dog ingen tvivl om at Facebook-hostede annoncer loades meget hurtigere og derfor stadig vil være at foretrække.
Hvis du har et langsomt website og ikke vil bruge Facebooks prefetch annoncering, bør du få hastighedsoptimeret dit website, da det ellers kan se ud som om, at du vil få meget svært ved at ramme dine målgrupper på Facebook igennem annoncering.