Facebook lytter altid til deres brugere, og der arbejdes hele tiden med at se på, hvordan brugeroplevelsen kan forbedres for de godt 2 milliarder brugere, som verdens største sociale medie har fået samlet på platformen. Derfor opdaterer Facebook også løbende deres algoritme, som vurderer, og serverer indhold til brugerne
Mobiloplevelsen er helt central
Facebook bruges primært via mobilen, og nu hvor Facebook har fokus på væksten i Afrika og asien, hvor mobildækningen ikke nødvendigvis er den bedste, gøres der meget for at please mobilbrugerne – også dem med dårlig dækning. Derfor kræver Facebook nu også, at man som contentudvikler tænker mobiloptimering ind i eksterne landingssider, så brugeroplevelsen uden for Facebooks univers, også svarer oplevelsen i Facebooks økosystem.
Således har Facebook i et nyligt udgivet blog-indlæg gjort det klart, at man fremadrettet vil indregne dels brugerens nuværende netværksforbindelse, samt den generelle hastighed for et givent website med ind i udvælgelsen af det indhold, en bruger eksponeres for. På den måde vil Facebook vurdere det ”hurtige” indhold over andet, og lade dette komme først i feedet.
Facebook tilpasser sig efter forholdene
Det er dog ikke nyt, at Facebook indtænker dette. Indtil nu har man dog fokuseret på brugernes netadgang og ikke selve det eksterne indhold. For eksempel har Facebook indtil nu nedprioriteret videoindhold, hvis der fra brugerens mobiltelefon var data, som indikerede, at denne var på en dårlig forbindelse. Så alt efter den situation, du og din smartphone befinder sig i, tilpasser Facebook indholdet, så den kan leveres hurtigst muligt. Således har de også loadet indhold, som ikke var vist endnu i feedet, så man ikke skulle vente unødigt.
Hvad anbefaler Facebook?
Bruger man Facebook aktivt i sin kommunikation, og bruges platformen til at skabe trafik til sites, jamen så bliver man nødt til at forhold sig til denne opdatering. For det første fordi man vil opleve fald i trafik, hvis dit site er for langsomt, og for det andet fordi man generelt giver brugerne en dårlig oplevelse, hvis man lader dem vente.
Facebook anbefaler i et andet blogindlæg, at websiteejere tager ansvaret på sig og optimerer deres site til bedre mobiloplevelse. Facebook anbefaler, at man benytter nogle af nettets mange værktøjer til at vurdere sin sides hastighed. Vi anbefaler, at man benytter denne. Facebook anbefaler naturligvis også, at der sættes ind for at gøre den generelle mobiloplevelse på sites bedre.
Du skal altid fokusere på hastighed
Hastighed og mobiloplevelse er blot to af de ting, man skal fokusere på for at opnå succes via web-kommunikation. Men det er til gengæld også to helt centrale punkter i forhold til netop succes.
Hastighedsoptimering har umådeligt meget at sige, i forhold til brugernes oplevelse af et website, dette igennem alle platforme. Der er ingen tvivl om, at et hurtigt og responsivt website, konverterer langt bedre end et langsomt. Samtidig måler Google i stor stil på hastigheden af websites, da det også her er en essentiel del af den gode brugeroplevelse – hastighedsoptimeringen påvirker derfor også i stor stil, dit websites placeringer i de organiske søgeresultater.
Hastighedsoptimering er med andre ord en 360 graders opgave, der hjælper på alle online marketing aktiviteter – Derfor skal du i gang med at hastighedsoptimere allerede i dag.
Hos Bondtofte & Co er vi specialister i hastighedsoptimering og vi tager gerne en uforpligtende samtale om, hvordan dit site kan blive det hurtigste i din branche. Ring på 60736060 eller skriv på [email protected], så hjælper vi dig godt på vej.