Mange brugere kan desværre nok nikke genkendende til oplevelsen af, at deres Facebook-feed fra tid til anden indeholder irrelevant eller direkte dårligt og irriterende indhold. Indhold, som på ingen måde virker relevant for den enkelte bruger, men som formår at snyde sig gennem Facebooks kvalitetstjek, og som bliver spredt gennem brugerinteraktion.
Hverken brugere eller Facebook er interesserede i, at deres feed og platform bliver forpurret af dårligt indhold eller Facebook-sider med slette hensigter. Derfor er Facebook hele tiden på vagt over for nye tendenser for dårligt indhold, og de initierer nu endnu en gang optimeringer af deres news feed. Denne gang er der fokus på såkaldt engagement bait, som gennem opfordringer som ”Like, hvis du er vild med SEO” eller ”Hvad synes du om jul? Tryk like, hvis du elsker det eller del, hvis du hader det” tvinger brugere til at forholde sig. Den meget udbredte brug af tagging og kommentar som engagement bait vil også blive reduceret.
Hvorfor gøre brug af engagement bait?
Mange undrer sig over, hvad sider som de nedenstående eksempler ønsker at opnå gennem engagement bait? Og mens man kun kan gisne herom, så er interaktion eller engagement ekstremt vigtigt for at opnå rækkevidde på organisk indhold. Interaktionen giver også mulighed for at trække trafik til sider med økonomisk vinding, og, hvis man er rigtig udspekuleret, kan man samle alle brugerne i interaktionsmålgrupper, som så bruges i forhold til annoncering af et helt andet produkt end det, man interagerede med.
Hvordan kommer man engagement bait til livs?
Facebook melder, at de fra uge 51 vil slå markant hårdere ned på engagement bait. Det sker i kampen for at kunne levere mere autentisk engagement for både brugere og sider. Som led i processen har Facebook gennem en periode haft et team af ansatte, som har gennemgået hundredtusinder af posts. Målet er gennem kunstig intelligens at kunne sortere og fravælge indhold, som lever højt på engagement bait. Den kunstige intelligens skal også sikre, at sider som benytter engagement bait med gode hensigter – Facebook bruger selv en eftersøgning efter et forsvundet barn som eksempel – ikke bliver begrænset i reach og dermed straffet.
Nu kommer straffen for engagement bait
Facebook melder til gengæld, at sider, som systematisk og vedvarende benytter sig af engagement bait med slette hensigter, fremadrettet vil blive direkte straffet på rækkevidde. Straffene implementeres over en periode på et par uger, for at lade sider tilpasse deres content strategy. Rækkevidden for indhold baseret på engagement bait vil falde i begrænset omfang, mens sider som bruger teknikken generelt vil opleve et markant fald i generel rækkevidde.
Lang og sej kamp mod dårlig indhold
Det er langt fra først gang, at Facebook skruer på deres filtre for at imødekomme behovet for at regulere på udgiveres teknikker og ”udnyttelse” af mulighederne i news feedet. I august 2017 meldte de således ud, at clickbait på video nu også blev straffet, men arbejdet med at reducere clickbait har varet længe. I maj 2017 fokuserede Facebook på at sikre, at udgivere ikke brugte dårlige landingssider, ligesom der blev skruet på overskrifter, som havde karakter af clickbait.
Facebook arbejder konstant for at give brugeren den bedste oplevelse, da dårlige oplevelser påvirker Facebooks egen indtjening – men selvfølgelig også for at holde orden på deres platform. Som udgiver bør man derfor hele tiden overveje, hvordan man leverer autentisk og relevant indhold til sine brugere, fremfor at presse al juicen ud af Facebooks algoritme. Godt indhold giver god interaktion, som så giver god rækkevidde.