Hashtags har altid været vigtigt i arbejdet med Instagram. Hashtags er meget mere end bare hype og fyld. Hashtags er ikke bare din mulighed for at ”tagge” dit indhold op og kategorisere og segmentere dit content med lignende indhold. Det
er også din mulighed for at bruge dit content i kontekst til nye trends og dermed også nye følgere, og nu åbner Instagram for, at man som bruger kan følge deciderede hashtags, på samme måde, som man i dag følger andre brugere. Og hvor man tidligere har brugt hashtags til blandt andet at udforske nye interesser og nyt indhold, så bliver det at følge et hashtag en nye måde at bruge Instagram på.
Fra bruger til bruger til ren interesse
For indholdsproducenter er det vigtigere end nogensinde før, at man bruger de rigtige hashtags til at distribuere indhold. Det er en unik mulighed både for brugere og producenter. For brugerne får nye og spændende vinkler på et tema, de finder interessant, men producenterne får mulighed for at nå helt nye målgrupper med deres indhold.For fans at rockstjernen Bruce Springsteen vil det at følge hashtagget #springsteen give dem mulighed for nyt indhold om stjernen, men også mulighed for at koble sig til helt nye communities, mens det for producenter af indhold giver nye muligheder for at bringe deres content i spil i forhold til fans af Springsteen. Og mon ikke, der i kølvandet på denne opdatering også ligger en ny regulerings af content til hastags for netop at undgå spamindhold og hashtagjacking? Instagram har allerede meldt ud, at den nye opdatering vil bero på en til formålet udviklet algoritme, som på baggrund af interaktion og brugerfeedback vil udvælge #indhold af høj kvalitet.
Næste niveau af Instagram
Med den nye feature udvikler Instagram sig som medie, idet det nu i højere grad koncentrere sig omkring netop den enkelte brugers interesser, og nu hvor det bedste indhold #springsteen vil dominere undertegnets feed og mine stories, så ændrer mediet sig fra at være et medie, hvor den enkelte har en afgrænset boble at begå sig i, til i højere grad at krydse grænsen ud til nye brugere og nye communities. På den måde åbner Instagram sig mere op med denne opdatering. Venners selfies, babybilleder og solnedgange vil nu blive nemmere at erstatte med indhold, som faktisk beriger og giver mening for den enkelte bruger.
Gode indsigter i godt content
For producenter af indhold er den nye funktion en oplagt mulighed for at lære og lade sig inspirere af de hashtags, som de kan spejle sig i. Teknikken med at lade sig inspirere af godt indhold er bestemt ikke ny, men nu bliver det i forhold til succes på Instagram og den hashtagbårne distribution, vigtigere end nogensinde før, at levere indhold, som inspirerer og åbner sig for det community, man ønsker at tappe ind i.