Det har længe været frustrerende for mange administratorer af store Instagram-konti, at de ikke har kunnet målrette Facebook-annoncering til sine Instagram-følgere, for hvorvidt man vil det eller ej, så hænger de to platforme uløseligt sammen.
Men nu er det blevet muligt at annoncere på Facebook og Instagram til de brugere, der har interageret med dit Instagram-indhold, og det vil være en kærkommen funktion for mange.
Hvem kan bruge denne målgruppe?
Målgruppen er i bund og grund essentiel for alle, der arbejder på henholdsvis Facebook og Instagram. For mange virksomheder, der har investeret tid og penge i at opbygge deres Instagram-community, vil det være et stort fremskridt i deres muligheder for at lukrere på følgerne. Førhen har man nemlig ikke direkte haft muligheden for at konvertere følgere til forretning gennem annoncering. Det giver samtidig incitament til at arbejde seriøst med sin content marketing på Instagram, da det kun er de brugere, som har interageret med dit indhold, der kan samles i målgruppen.
Sådan laver du målgruppen
1) Arbejdet med at opsætte målgrupper foregår som altid i din Facebook Business Manager. Her skal du ind og arbejde med dine Aktiver, hvor du også finder dine målgrupper samlet:
2) Her klikker du så på ’Opret målgruppe’, og her vil vi så vælge at oprette en ’Brugerdefineret målgruppe’:
3) Nu har du mulighed for at oprette den målgruppe, du ønsker. Og hvor du normalt ville vælge at oprette målgruppen ud fra enten en kundefil, websitetrafik via din Facebook Pixel eller app-aktivitet, så ønsker vi her at gøre brug af ’Interaktion’:
4) Nu har du mulighed for at vælge, hvilken form for interaktion, vi ønsker at arbejde ud fra, og som det kan ses, er listen nu blevet opdateret med flere nye funktioner. Vi ønsker her at gøre brug af interaktion med ’Virksomhedsprofil på Instagram’:
5) Herefter får man muligheden for at vælge, hvilken form for interaktion der skal have været mellem brugeren og virksomhedsprofilen. Man kan skelne mellem alle, som har interageret med din virksomhedsprofil, samt fire mere specifikke målretninger:
6) Nu har du muligheden for at vælge, hvilken tidsperiode målgruppen skal dække – og her kommer så det første men…
For selvom der står, at der er en maksimal tidsgrænse på 365 dage, så har Facebook/Instagram for nuværende kun data tilbage til juni 2017. Råder man over flere Instagram-sider har man mulighed for at inkludere disse, ligesom der er mulighed for at ekskludere sådanne brugere også:
7) Nu er målgruppen klar, og du har nu mulighed for at lave annoncer til netop denne målgruppe. Det kan, som altid, også godt give mening at oprette kopimålgrupper af din netop færdiggjorte målgruppe:
Har du brug for hjælp?
Hos Bondtofte & Co hjælper vi flere virksomheder med at lave forretning på deres Instagram-følgere. Vi giver gerne et uforpligtende bud på, hvordan du kan løfte din annoncering til nye højder. Så tag fat i os lige her.