Det er næppe gået nogens næse forbi, at Google tilbage i juni måned blev tildelt en bøde på godt 18 milliarder danske kroner. Årsagen var, at Google tilsyneladende havde misbrugt sin monopol-status, hvilket er i strid med EU’s antitrust-lov, som er en konkurrencelovgivning, der er sat i verden for at modvirke monopol- og storforetagenders skadelige indflydelse på den frie konkurrence. Har du endnu ikke en god forståelse af, hvad sagen handler om, eller er du ikke bekendt med denne, kan du læse mere her.
Læser vi de nyeste input i sangen, er det gennemgående spørgsmål igen: vil Google åbne Shopping for andre prissammenligningstjenester. Ordet ”andre” er med til at skabe total forvirring – der er mange prissammenlignings-wesbites på nettet, men lad det stå helt klart: Google Shopping er IKKE et af dem!
Læs i øvrigt også vores udtalelser til itwatch.dk i forbindelse med sagen.
Hvad er nyt i sagen?
Der er nu gået nogle måneder, hvor Google er blevet pålagt at komme med et udspil til en ny visning af deres Shopping-resultater, som skal imødekomme EU’s kritik af det nuværende set up. Vi har endnu ikke set nogle direkte tiltag fra Google, men Ifølge Reuters er skulle søgemaskinegiganten forleden være kommet med et udspil som lyder følgende (oversat)
”Google har tilbudt at vise rivaliserende sammenlignings-websites via auktionen, Google Shopping”
Der er to ting i dette, der er yderst problematisk. For det første er Google Shopping ikke en prissammenligningstjeneste, der har til formål at vise resultater fra websites, der sammenligner priser… For det andet er denne løsning meget identisk med løsningsforslaget til den anden omstridte Google/EU sag fra 2013, hvor Google præsenterede mock ups af et nyt design i SERPs, der havde til formål at vise links til prissammenligningstjenester, umiddelbart i forlængelse af Google Shopping annoncerne. Du kan læse mere om det forslag her. – Et forlag som i øvrigt blev afvist, da det antageligt heller ikke levede op til EU’s gældende antitrust-reglement.
Reuters skriver desuden følgende i deres opdatering af sagen:
”Googles forslag ville tillade alternative udbydere af købsbaseret indhold at byde på en hvilket som helst plads i Googles shopping-sektion, kendt som Google Shopping eller Product Listing Ads… [Google ville også] fastsætte en grundpris med egne bud minus driftsomkostninger”
Alt taget i betragtning, vil dette forslag med garanti ikke tilfredsstille EU. Det er ganske enkelt ”for let sluppet” – og man kan jo reelt sige, at Google kommer omkring nogle punkter, som allerede, i mere eller mindre grad, er implementeret i SERPs.

Nuværende visning af Google Shopping (søgning: ”nike sko”)

Eksempel på Fremtidig visning af Google shopping
Så hvor er vi nu?
Præcis hvor vi startede. Det virker mest af alt som om, at Google selv er dybt forvirret over, hvad de skal præsentere for EU-kommissionen, eller også har de et andet trick i ærmet til at komme omkring dette – et trick, som de skal købe sig ekstra tid til, hvorfor de for nuværende blot præsentere halve løsninger, som de kan leve med, men som de ved, at EU ikke godtager.
Medmindre Google frivilligt vælger at gøre op med sin generelle og specialiserede search-del, vil løsningen, der hedder at inkludere prissammenligningstjenester i Google Shopping, baseret på en betal-for-placering-auktion simpelthen bare skabe en yderligere og mere intens konkurrence end den nuværende, hvor alle på lige vilkår kan byde sig til via Googles PPC-auktion – en auktion der i øvrigt helt objektivt kommer omkring andet end bare den økonomiske del. Den PPC-baserede skala tager nemlig også parametre som relevans og brugerengagement med i sine algoritmiske overvejelser.
Er du journalist, og har du brug for ekspertviden i sagen mod Google, så står vi meget gerne til rådighed. Du kan kontakte os på telefon 70 50 07 26 eller via mail [email protected]