Strengt overordnede kriterier
Google har en lang række kriterier i deres retningslinjer omkring kvalitet i forbindelse med struktureret data. Du kan læse de meget generelle retningslinjer, her.
Problemet med de retningslinjer Google har opsat, er at de er svært gennemskuelige. Bliver du først ramt af en manuel struktureret data spam-straf, er du i realiteten overladt meget til dig selv.
Modsat link-penalties, hvor Google ofte kommer med et par eksempler, der kan lede en i den rigtige retning, står det stikmodsat til med struktureret data-spam. Der henvises ene og alene til de meget generelle retningslinjer.
Vi støder ofte på et scenarie, hvor webmasteren ikke bevidst har prøvet at ”spamme”, men hvor websitet alligevel er blevet ramt af en manuel handling og dermed mister muligheden for at fylde godt i søgeresultaterne, med udvidede uddrag.
De hyppigste årsager
Ofte er årsagen dog mere lige til og skyldes rent faktisk, at man har været for kreativ i sin tilgang til struktureret data. Dette kunne eksempelvis være ved at tagge data op, som slet ikke findes på siden.
Dette var en meget udpræget praksis for år siden, struktureret data, bruges til at markere eksisterende data, men må IKKE bruges til at markere data, som ikke vises til brugeren. Er dette tilfældet, vil det blive markeret som spam, da det er klart at implementeringen udelukkende sker, med SERPs i tankerne og ikke brugerne.
Et andet eksempel kunne være at man gør brug af aggregate rating, baseret på ikke eksisterende brugerinputs. Fiktive anmeldelser kan være et andet punkt, som Google kigger på. Hvordan de helt præcist vurderer om det er en legitim anmeldelse er dog et godt spørgsmål – men det virker som om, de er gode til det.
Ofte hænger det dog også sammen med, at man har taget samme anmeldelse og placeret den på flere sider på ens website. Eftersom det meget præcist skal tagges, hvad der er anmeldt, er det en selvmodsigende indsats at have samme anmeldelse på flere sider, medmindre disse sider, indeholder samme indhold.
Korrekt implementering er ikke altid nok, til at få vist udvidede uddrag
Grundlæggende ønsker Google ikke at vise struktureret data eller rich snippets som det også kaldes, på sider, hvor kvaliteten ikke er høj nok.
Det behøves som udgangspunkt ikke at have noget med din markering at gøre, stoler Google ikke på dit website, viser det heller ikke udvidede uddrag baseret på dine strukturerede data. Dette har dog noget at gøre med en overordnet kvalitetsmæssig betragtning af dit website og det er dermed ikke nødvendigvis direkte relateret til din implementering af struktureret data, men det påvirker muligheden for at få vist udvidede uddrag i søgeresultaterne.
Er du i tvivl om, hvorvidt du går glip af udvidede uddrag på baggrund af et kvalitetsmæssigt synspunkt, kan du lave en site kommando i Googles søgefelt. Indtast site:ditdomænenavn.dk – indgår der udvidede uddrag i de resultater der kommer frem, men vises de IKKE normalt i søgeresultaterne, er det fordi dit website ikke vurderes af høj nok kvalitet til at få dem vist.
Verificerer din strukturerede data i Googles værktøj er implementeringen i orden!
Hvis din strukturerede data verificerer i Googles værktøj til verificering, er din tagging som udgangspunkt i orden også selvom andre mere stringente testværktøjer, brokker sig over enkelte elementer. Dette ifølge Googles John Mueller.
Google har været i gang med at straffe siden 2014
Tilbage i februar 2014, begyndte Google for første gang at straffe websites, der manipulerede sig til udvidede uddrag i søgeresultaterne, igennem fejlagtig eller manipulerende tagging. Det skete på baggrund af den enormt udbredte brug af anmeldelser og aggregate ratings, som kunne give stjerner i søgeresultaterne. Hvad der ved første øjekast var unikt, blev hurtigt standard i SERPs.
Langt de fleste valgte dog at manipulere sig til de udvidede uddrag, hvilket resulterede i at Google begyndte at tage overordnet kvalitet med ind i overvejelserne, før end et website kan få vist dem. Herudover begyndte de meget aktivt, at slå ned på spam med udvidede uddrag.
På det seneste har de opjusteret indsatsen og mange får beskeder i Search Console. Får du en besked, skal du handle, hvis du ville have dine udvidede uddrag tilbage.
Er du ramt af en straf for struktureret data, skal du ikke tøve med at tage fat i os, hvis du ønsker hjælp til at få løst problemet.