Duplikerede URL’er kan få Google til at misse nyt, relevant indhold
Oplever du problemer med at dit CMS af en eller anden årsag bliver ved med at generere tilfældige webadresser, som skaber duplikeret indhold? Duplikerede URL’er er naturligvis aldrig godt, men faktisk afhænger problemets omfang mest af, hvor stort dit website er. Det fælles problem, som både store og små websites lider under, er duplikeret indhold – et problem der let og korrekt kan håndteres ved brug af Canonical tag eller META-robots tagget ”noindex”.
Har du derimod et stort website, som f.eks. en webshop, der er gået fra 100 til 10.000 produkter over en relativt kort periode, kan du løbe ind i andre, mere seriøse udfordringer, som kan være svære at komme til livs. Det er nemlig sådan, at Google kan have svært ved at crawle og indeksere nyt indhold, ganske enkelt fordi, de bruger for mange resurser på at tygge sig gennem alle de duplikerede sider.
Lad det dog være sagt med det samme, at kilden til sådanne problemer generelt bør kortlægges og løses på et permanent niveau. Du bør ikke gå med en løsning der hedder ”det fikser vi, når det bliver nødvendigt”.
Ændr kun URL’er hvis det er absolut nødvendigt
Et website består af indhold, som er lokaliseret på en URL. Disse URL’er holder hver især en mængde af værdi – værdi der kommer fra brugermæssige interaktioner og links. Men kan faktisk sige at hver URL har sin egen historie at fortælle. Denne historie/værdi ønsker du ikke forsvinder og det er lige præcis derfor, du skal være ekstra opmærksom på ikke at ændre navnet på din URL – du skal virkelig have et solidt belæg for at gøre dette.
Dette gør sig gældende ved flere lejligheder. F.eks. i forhold til folderstruktur, hvor du f.eks. har domæne.dk/folder/ – denne er en del af URL’ens historie og må derfor ikke bare uden videre ændres. Det samme gør sig gældende med old fashion URL suffixes, også kendt som file-extensions som f.eks. .html eller .php, da rigtig mange websiteejere har en tendens til at fjerne disse. Faktum er bare, at file-extensions er med til at definere overfor Google, hvornår der er tale om en fil og derudover vil en fjernelse heraf tvinge Google til at skulle re-crawle og re-indeksere alle disse URL’er på ny for derigennem at lære den nye struktur at kende. Dette vil næsten med garanti lede til et fald i placeringer. Der er altså absolut ingen SEO-mæssig fordel ved at ændre disse URL’er.
Har du brug for, af den ene eller den anden årsag at ændre strukturen på dine URL’er alligevel, skal du altid huske at opsætte permanente (301) redirects fra den gamle til den nye URL.
Footer links er bestemt ikke no go
Ofte bliver links i footer-sektionen på et website betragtet som no go og sat i forbindelse med keyword stuffing. Lad det være klart at der ikke findes et konkret svar på, hvor mange links du må/bør have i footeren, hvorfor dit fokus ikke skal lægge her. Dit fokus skal i stedet ligge på at tilføje footer links, som er relevante for brugerne og ikke for Google.
Men hvordan finder du ud af, om brugerne interagerer med dine footer links? Svaret er monitorering. Der findes flere værktøjer, der kan klarlægge dette, men et af de bedste er helt klart Page Analytics af Google, som kan hentes som extension til din Chrome browser.
Med denne extension kan du se hvor stor en procentmæssig andel af brugerne, der har klikket på de pågældende link, ud fra det tidsinterval, du selv har sat. Derudover får du også en visning over sidevisninger, bounce rate, sessioner og meget ander User Engagement Data.