Grundlæggende angiver text-to-code ratio den procentvise andel af tekst i forhold til alle tegn på siden, altså forholdet mellem tekst og kode.
Hvis der er meget kode i forhold til tekst, er det et klart tegn på, at du bør optimere. Dit mål bør altid være, at bruge så lidt kode som overhovedet muligt, når du udvikler dit website.
Der er som sådan ikke én klar definition på, hvad text-to-code ratio skal ligge på, men tommelfingerreglen siger mindst 15-20%, men meget gerne højere. Den samlede størrelse for siden, kigges der også på – denne bør normalt ikke overstige 100 kb.
Men hvorfor så det, når text-to-code ikke er en rankingfaktor? Jo, ser du, brugeroplevelsen spiller stadig en rolle. Er dit website for tungt kodet – altså med en stor mængde af kode – kan det give udslag i et langsomt website –> et langsomt website giver utålmodige brugere –> utålmodige brugere giver en højere bouncerate –> en høj bouncerate kan giver en lav gennemsnitlig Time on site. Hertil kommer så en lavere CTR over tid, og pludselig taler vi direkte rankingfaktorer.
Tjek din text-to-code ratio her
Her er nogle eksempler på værktøjer, som vi bruger til at beregne forholdet mellem tekst og kode:
http://tools.seochat.com/tools/code-to-text-ratio/
http://www.whatsmyip.org/text-to-code-ratio
Alt du skal gøre er at angive webadressen på den side, du vil analysere. Derefter vil værktøjet tage kildekoden på siden og vil automatisk udtrække teksten fra afsnit og adskille tekst fra kode. Dette vil returnere en simpel procentdel, som henviser til det synlige tekstforhold, i modsætning til HTML-elementer, billedekoder og andre ikke-synlige oplysninger.
Ud over forholdet mellem tekst og kode vil disse værktøjer give dig interessante oplysninger, såsom: Sideformat, Kodestørrelse, Tekststørrelse osv.
Er det vigtigt i forhold til SEO?
Det korte svar er nej! Tekst og kode-forholdet er ikke en direkte rankingfaktor for søgemaskiner som Google. Søgemaskinerne er kvalitativt opbygget – ikke kvantitativt, hvorfor de vurderer et website på baggrund af indholdets kvalitet – ikke så meget på baggrund af mængden. Det er derfor min klare opfattelse, at mange website-ejere i flere tilfælde prioriterer helt forkert, når text-to-code ratio-optimering, ligger i toppen af listen. Det er med andre ord meget usandsynligt, at søgemaskinerne udelukkende vil evaluere et website på baggrund af dette.
Andre mener dog, at text-to-code ratio bruges af søgemaskiner til at beregne relevansen af et website. Det vil sige, at sider med mindre tekst, kan forårsage forvirring hos søgemaskinerne, fordi crawlere ikke har nok information om, hvad websitet omhandler.
Tjekker vi 3 forskellige sidetyper på zalando.dk, kan vi konstatere, at de har en dårlig text-to-code ratio, på mellem 0,7 og 9 procent:
Men ser vi på deres overordnede organiske synlighed, må den siges at være ganske glimrende:
Hvad kan du så bruge text-to-code ratio til?
Text-to-code ratio kan give dig værdifuld information om dit websites aktuelle tilstedeværelse i søgemaskinerne. Herunder følger nogle tips til, hvordan du kan bruge disse data-forhold:
#1 En indikator for tekststørrelsen
Ved at beregne text-to-code ratio, finder du ud af, hvor meget den ”rene” tekst fylder på siden. Igen er det vigtigt at pointere, at mere tekst ikke altid betyder højere placeringer. For meget tekst på en side (nogen mener over 100 kb) kan let gå hen og blive mumle tekst med mangel på relevans. Du bør i stedet dele dit indhold op i flere mundrette stykker – både for brugernes, søgemaskinernes og din egen skyld. Dermed ikke sagt, at du ikke kan ranke med en artikel på over 100 kb – du skal blot holde relevansen skarp.
#2 En indikator for sideindlæsningshastighed
En lavere text-to-code ratio betyder mere kode. Og meget kode betyder langsomme sider.
Indlæsningshastigheden for en webside er en rankingfaktor for Google.
#3 En indikator for ineffektive kodningsteknikker
Generelt er det bedst at bruge mindst mulig kode. Hvis du ser en lav text-to-code ratio for en side, der ellers synligt har en masse indhold, kan det være et tegn på ineffektiv kodning. Prøv at reducere mængden af kode på en side, hvor det er muligt.
Du bør i samme ombæring sikre dig, at din kode er læsbar af crawlere – Det kan du gøre her: http://validator.w3.org/ – Ugyldig HTML kan forårsage problemer for crawlere og brugere, hvorfor denne bør fjernes.
Konklusion
Konklusionen er, at text-to-code ratio aldrig bør være en af dine primære optimeringspunkter, når det kommer til SEO. Brug det i stedet til at klarlægge aktuelle eller potentielle problemer, der kan gå ud over brugeroplevelsen. Brug det også til at fornemme, om du har en tendens til at skrive for meget tekst på siderne – tekst der går hen og mister relevans og dermed, med fordel, kunne deles op i flere stykker.
Webmaster Trends Analyst hos Google, John Mueller, bekræfter da også dette i et Webmaster Hangout den 30. juni. Se videoen herunder.