100 millioner brugere verden over der alle betaler et månedligt beløb for at kunne streame løs er en kæmpe forretning og generere hver måned milliarder i indtægter (dog også milliarder i udgifter), og det har Facebook ikke tænkt sig bare at kigge på.
For ikke så forfærdelig længe siden annoncerede Facebook, at de lancerer deres egen streamingtjeneste der har fået navnet Watch. Her kommer der til at være såvel live udsendelser som serier fra flere af de store amerikanske netværk, der naturligvis gerne vil med. Størstedelen af Facebook Watch vil altså være at vise indhold fra andre tjenester.
Der kommer sågar også til at være originalt indhold på tjenesten, i form af serier der ikke vil kunne ses andre steder, hvilket også betyder, at det er en konkurrent til eksempelvis Amazon Prime, HBO og naturligvis Netflix. Angiveligt sigter Facebook efter at få flere hundrede serier tilgængelige på Facebook Watch inden for en overskuelig fremtid.
Kan Netflix være den næste Blockbuster?
Netflix er ikke bare en streamingtjeneste det er en nærmest blevet en institution i den moderne underholdningsbranche og er en af vigtigste spillere på markedet. Ikke desto mindre er der bekymrende tal forbundet med giganten. Tal der har fået skeptikere til at mene, at det kan være det nye Blockbuster der på ganske få år raslede ned inden det endte med en opsigtsvækkende konkurs.
For selvom det hver måned kommer milliarder ind i indtægter, så koster det også milliarder at drive tjenesten med rettigheder og produktioner. Rent faktisk skylder Netflix mere end 100 milliarder kroner væk i øjeblikket i gæld og forpligtelser om at producere nye serier.
Investorerne har indtil videre troet på projektet, og der er da heller ikke noget der tyder på, at Netflix har tænkt sig at sætte farten ned. Det store spørgsmål er naturligvis hvad der sker, hvis antallet af abonnenter skulle begynde at gå tilbage i stedet for frem som det har gjort hele tiden.
Hvad betyder Facebook Watch for Netflix?
I opstarten og de kommende år vil Facebook Watch nok ikke have den store betydning for Netflix, men på sigt, kan det meget vel blive en dominerende tjeneste. Man må ikke glemme, at Facebook har 2 milliarder brugere og altså 20 gange så mange ”kunder” som Netflix, og har samtidig en gigantisk pengetank, der kan konkurrere med de fleste andre.
Hvis Facebook går benhårdt efter at slå Netflix kan det med andre ord godt blive en meget interessant tid vi går i møde. Med antallet af annoncer og reklamer på Facebook, kan man dog godt være en smule bekymret for, hvad det bliver for en tjeneste – hvis man vel og mærke gerne vil se sin yndlingsserie uden af blive afbrudt af reklamebudskaber.
Hvornår kommer Facebook Watch til Danmark?
Det store spørgsmål som mange er interesseret i, er naturligvis hvornår Facebook Watch kommer til Danmark. Som det så ofte er med den slags nye tiltag, så er der ikke rigtig nogen der ved det, om dem der ved det siger ikke noget.
I første omgang bliver det rullet ud hos udvalgte amerikanske brugere, og først efter en længere testperiode finder de ud af, hvordan (og givetvis om) det skal rulles ud i hele verden.
NB: Der er dog også en stor sandsynlighed for, at Netflix blot bliver en del af Facebook Watch og at der ikke kommer til at ske det store.