At Facebook hele tiden ændrer sig, burde ikke komme som den helt store overraskelse for særlig mange med den mindste form for interesse omkring SoMe eller generel markedsføring.
Det er ikke lang tid siden, at designet på sider ændrede sig, og nu er der dukket endnu en ændring op. Denne gang er det dog ikke en ændring den almindelige bruger kommer til at bemærke. Det er nemlig, ligesom mange af de andre ændringer, en af den slags som foregår i det økonomiske maskinrum hos Facebook, altså der hvor annoncerne bliver lavet, og hvor vi annoncører kan få lov til at låne Facebook til at annoncere på.
Det har naturligvis længe været muligt at uploade en kundeliste til Facebook og så efterfølgende annoncere direkte mod disse. Det har indtil videre bestået af lister med enten Facebook ID, mobiltelefonnumre eller e-mail adresse, hvor man har kunne ramme dem, der har disse to sidstnævnte knyttet til deres respektive konto.
Mulighed for for- og efternavn, postnummer mv.
Nu er der så kommet en ny mulighed, der gør det muligt at gøre disse annoncer endnu mere specifikke og personlige end tidligere. Har man en liste med lidt med detaljere oplysninger som navn (både for og efternavn), postnummer, fødselsdag og lignende, kan man nu ud fra disse annoncere direkte mod disse. Dette betyder, hvis man har en kæmpe database over alle sine kunder vel og mærke har en liste af en væsentlig størrelse, nu eksempelvis kan lave annoncer direkte mod ”Bente” der har fødselsdag. Tidligere har været muligt, at annoncere mod fødselsdage, men aldrig kombineret med navne og lignende.
Jo mere specifikke annoncer er og jo bedre de er målrettet, jo bedre konverterer de som regel også og med de nye muligheder, er der pludselig mange mange mange flere muligheder for at lave annoncer der matcher personligt og derfor giver større mulighed for konvertering.
Det er naturligvis ikke alle der falder for denne form for annoncering, og finder den for påtrængende eller for ”smart”, men der er uden tvivl også mange, der vil blive grebet af at en annonce taler direkte til en. Dette kommer an på det produkt, man sælger.